Laddar
Köpvillkor
1.1 Dessa köpvillkor (”Villkoren”) gäller när du som privatperson genomför köp på www.pahlén.se (”Webbplatsen”). Vid beställning ingås avtal med av Pahlén AB, org. nr. 556301–2300 och adress Vallentunavägen 401, 194 92 Upplands Väsby (”Pahlén”).
Våra kontaktuppgifter är:
Telefon: 08 594 110 50
E-post: info@pahlen.se
Våra kontaktuppgifter är:
Telefon: 08 594 110 50
E-post: info@pahlen.se
2.1 Efter att du har genomfört en beställning får du en automatisk bekräftelse via e-post som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen som berättar att din order är på väg från oss. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas.
3.1 De priser som framgår i samband med beställningen gäller för köpet. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.
3.2 Om priset på en produkt eller informationen som anges om en produkt är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för köpet, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet.
3.2 Om priset på en produkt eller informationen som anges om en produkt är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för köpet, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet.
4.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Klarna Bank AB, erbjuder vi olika betalningsalternativ.
4.2 De möjliga betalningsalternativ som finns och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår på Webbplatsen och i samband med att betalningsalternativen presenteras i kassan, läs mer [här]. Beroende på vilket betalningsalternativ som används kan extra kostnader tillkomma.
4.3 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Klarna. Du hittar information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ på [här]. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med [Klarnas dataskyddsinformation].
4.2 De möjliga betalningsalternativ som finns och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår på Webbplatsen och i samband med att betalningsalternativen presenteras i kassan, läs mer [här]. Beroende på vilket betalningsalternativ som används kan extra kostnader tillkomma.
4.3 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med Klarna. Du hittar information om Klarnas villkor för deras olika betalningsalternativ på [här]. Dina personuppgifter kommer behandlas i enlighet med [Klarnas dataskyddsinformation].
Leveransalternativ
5.1 Vi erbjuder olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som finns framgår alltid på Webbplatsen och innan du genomför ditt köp. För aktuella leveransalternativ och fullständig information om dessa, se [här].
5.2 Beroende på vart du bor kan det förekomma begränsningar i våra leveransalternativ. Vi levererar inte till mindre öar eller andra platser som inte har fasta broförbindelser eller dit globala fraktföretag normalt inte levererar.
Fraktkostnad
5.3 Du bekostar själv fraktkostnaden. Hur stor fraktkostnaden är framgår alltid i samband med beställningen. Du hittar även information om våra aktuella fraktkostnader [här].
Leveranstid
5.4 Den förväntade leveranstiden anges alltid i samband med din beställning och är beroende av om produkten finns i lager. På Webbplatsen finns information om leveranstid i anslutning till respektive produkt. Leveranstiden beräknas från det att du mottar leveransbekräftelsen, d.v.s. när du får information om att varan har packats och är redo för leverans.
Ej uthämtade paket
5.5 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges i aviseringen kommer att skickas tillbaka till oss. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 700 kronor.
5.6 Detsamma gäller om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot leveransen på utsatt tid. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 1 000 kronor.
5.1 Vi erbjuder olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som finns framgår alltid på Webbplatsen och innan du genomför ditt köp. För aktuella leveransalternativ och fullständig information om dessa, se [här].
5.2 Beroende på vart du bor kan det förekomma begränsningar i våra leveransalternativ. Vi levererar inte till mindre öar eller andra platser som inte har fasta broförbindelser eller dit globala fraktföretag normalt inte levererar.
Fraktkostnad
5.3 Du bekostar själv fraktkostnaden. Hur stor fraktkostnaden är framgår alltid i samband med beställningen. Du hittar även information om våra aktuella fraktkostnader [här].
Leveranstid
5.4 Den förväntade leveranstiden anges alltid i samband med din beställning och är beroende av om produkten finns i lager. På Webbplatsen finns information om leveranstid i anslutning till respektive produkt. Leveranstiden beräknas från det att du mottar leveransbekräftelsen, d.v.s. när du får information om att varan har packats och är redo för leverans.
Ej uthämtade paket
5.5 Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges i aviseringen kommer att skickas tillbaka till oss. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 700 kronor.
5.6 Detsamma gäller om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot leveransen på utsatt tid. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 1 000 kronor.
6.1 Pahlén kan inte garantera att bilder och informationsmaterial som visar ett visst material eller en produkts utseende på Webbplatsen återger materialets eller produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmar kan påverka färgåtergivningen. Materialet eller produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen.
För vissa produkter finns installation-, skötsel och användarinstruktioner som finns tillgängliga i samband med beställningen samt vid leverans av produkterna. Du som kund ansvarar för att ta del av sådana instruktioner. Om du agerar i strid mot sådana instruktioner kan din reklamationsrätt och Pahléns garantiansvar påverkas.
För vissa produkter finns installation-, skötsel och användarinstruktioner som finns tillgängliga i samband med beställningen samt vid leverans av produkterna. Du som kund ansvarar för att ta del av sådana instruktioner. Om du agerar i strid mot sådana instruktioner kan din reklamationsrätt och Pahléns garantiansvar påverkas.
7.1 För vissa av våra produkter ingår montering och installation. Om sådana tjänster ingår framgår det i samband med beställningen. Dessa Villkor gäller även vid installation, montering eller annat arbete som Pahlén eller någon annan på uppdrag av Pahlén utför när detta ingår i köpet.
Vid installation, montering eller annat arbete som Pahlén eller någon annan på uppdrag av Pahlén ska utföra ansvarar du som kund för att göra platsen för arbetet tillgänglig. Du ansvarar också för att följa Pahléns vid var tid gällande anvisningar inför och under arbetets gång.
Vid installation, montering eller annat arbete som Pahlén eller någon annan på uppdrag av Pahlén ska utföra ansvarar du som kund för att göra platsen för arbetet tillgänglig. Du ansvarar också för att följa Pahléns vid var tid gällande anvisningar inför och under arbetets gång.
8.1 Pahlén kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.
I vissa fall behöver du ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde.
I vissa fall behöver du ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde.
9.1 Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot leveransen.
9.2 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Ångerrätten gäller inte för produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar, till exempel produkter som är måttbeställda eller annars har specialtillverkats efter dina specifika önskemål. Ångerrätten gäller inte heller för produkter som du har brutit förseglingen på och som på grund av hälso- och hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas. Även produkter som snabbt kan försämras eller blir för gamla är undantagna från ångerrätt.
Värdeminskning av använda produkter inom ångerperiode
9.3 Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar Pahlén inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten.
9.4 Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har Pahlén rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar Pahlén därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.
Hur du ångrar ditt köp
9.5 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela Pahlén inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att skapa ett returärende i vår reklamationsportal på www.pahlen.se. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som finns här.
9.6 Efter att du har meddelat Pahlén att du vill ångra köpet, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.
Returfrakt
9.7 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Vad kostnaden för returfrakten är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Aktuell returkostnad för olika typer av leveranser hittar du på [här]. Kostnaden uppgår till max 5 000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar oss för att genomföra returen. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
Återbetalning
9.8 När du har returnerat köpet, kommer vi att göra återbetalningen inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till Pahlén.
9.9 Återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.
Återbetalning kommer att göras med samma betalningsmetod som du använde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.
9.2 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Ångerrätten gäller inte för produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar, till exempel produkter som är måttbeställda eller annars har specialtillverkats efter dina specifika önskemål. Ångerrätten gäller inte heller för produkter som du har brutit förseglingen på och som på grund av hälso- och hygienskäl inte lämpligen kan återlämnas. Även produkter som snabbt kan försämras eller blir för gamla är undantagna från ångerrätt.
Värdeminskning av använda produkter inom ångerperiode
9.3 Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar Pahlén inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten.
9.4 Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har Pahlén rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar Pahlén därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.
Hur du ångrar ditt köp
9.5 Om du vill ångra ditt köp ska du meddela Pahlén inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att skapa ett returärende i vår reklamationsportal på www.pahlen.se. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som finns här.
9.6 Efter att du har meddelat Pahlén att du vill ångra köpet, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.
Returfrakt
9.7 Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Vad kostnaden för returfrakten är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Aktuell returkostnad för olika typer av leveranser hittar du på [här]. Kostnaden uppgår till max 5 000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar oss för att genomföra returen. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
Återbetalning
9.8 När du har returnerat köpet, kommer vi att göra återbetalningen inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till Pahlén.
9.9 Återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.
Återbetalning kommer att göras med samma betalningsmetod som du använde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.
10.1 Om det är något fel på produkten har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du märkt eller borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.
10.2 Om du vill reklamera en produkt gör du det genom att skapa ett reklamationsärende i vår reklamationsportal på www.pahlen.se.
10.3När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att vi ansvarar för felet, kommer vi att avhjälpa felet, omleverera produkten eller på annat sätt ersätta dig enligt gällande lag.
10.4 Om vi inte ansvarar för felet har vi rätt att ta ut en administrativ avgift på 1 000 kronor, vilket motsvarar våra kostnader för administration och frakt eller våra serviceteknikers kostnader för hembesök.
10.2 Om du vill reklamera en produkt gör du det genom att skapa ett reklamationsärende i vår reklamationsportal på www.pahlen.se.
10.3När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att vi ansvarar för felet, kommer vi att avhjälpa felet, omleverera produkten eller på annat sätt ersätta dig enligt gällande lag.
10.4 Om vi inte ansvarar för felet har vi rätt att ta ut en administrativ avgift på 1 000 kronor, vilket motsvarar våra kostnader för administration och frakt eller våra serviceteknikers kostnader för hembesök.
11.1 Pahlén lämnar garanti på vissa produkter. Information om vilka produkter som omfattas av garantin och vad garantin omfattar framgår i våra garantivillkor samt i respektive produktbeskrivning för de produkter som omfattas av en garanti.
Särskilt för varor med digitala delar
Vissa av våra produkter kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, till exempel en app eller en mjukvara. I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett.
Särskilt för varor med digitala delar
Vissa av våra produkter kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, till exempel en app eller en mjukvara. I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett.
12.1 Vissa av våra produkter kan vara integrerade eller sammankopplade med ett digitalt innehåll eller en digital tjänst, till exempel en app eller en mjukvara. I vissa fall gäller speciella regler för denna typ av produkter – om avsaknaden av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten gör att produkten inte kan användas på det sätt som är avsett.
12.2 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster så får du information om det i produktbeskrivningen. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.
12.2 Om produkten innehåller digitala delar eller digitala tjänster så får du information om det i produktbeskrivningen. Du får tillgång eller åtkomst till det digitala innehållet eller den digitala tjänsten senast i samband med att den fysiska produkten levereras till dig, om annat inte uttryckligen framgår.
13.1 Om det är något fel på produkten eller om leveransen är försenad, ansvarar Pahlén för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Pahlén ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa sin skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.
13.2 Pahlén ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.
13.2 Pahlén ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.
14.1 Pahlén har rätt att ändra dessa Villkor, men de Villkor som du godkände vid tiden för köpet gäller alltid för det köpet. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Villkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.
14.2 Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Villkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.
14.2 Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Villkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Villkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.
15.1 Du är välkommen att kontakta Pahlén om du har några frågor eller klagomål angående köpet. Du kan enkelt nå Pahlén via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Villkor.
15.2 Om vi inte kommer överens kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en tvist med oss prövad. Du kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm eller göra en digital anmälan på www.ARN.se.
15.3 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol där du har sin hemvist.
15.2 Om vi inte kommer överens kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en tvist med oss prövad. Du kan kontakta ARN genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm eller göra en digital anmälan på www.ARN.se.
15.3 Oavsett vad som anges ovan kan eventuella tvister också avgöras vid varje behörig domstol där du har sin hemvist.
Villkoren fastställdes av Pahlén den 28 februari 2025.